
  

1. TELECOMS & MEDIA 

Sipromad vs Euronews (Africanews) first 
hearing scheduled for 14 September in Paris 
Last October, the Malagasy group owned by Ylias Akbaraly filed a lawsuit against Naguib Sawris’ 
television company at the Paris Commercial Court concerning its aborted takeover of Euronews’ 
African subsidiary. 

 09/09/2020 at 15h21, by Gaëlle Arenson 

At this first hearing, Sipromad, which is being defended by Renaud Semerdjan and Christophe 
Ayela from STAS et Associés, will present its case. The group, which was looking to enter the 
media industry following its takeover of French broadcasting company Thomson Broadcast (now 
renamed Phenixya) a few years ago, believes it was “deceived” by Euronews representatives. The 
Madagascan group is seeking damages in court, claiming that “serious cover-ups on their part” 
constituted fraud, and caused the takeover project to fail. 

At the heart of Sipromad’s argument is a letter dated 2 October 2019, sent to the group by the 
Congolese Minister of Communication and Media and government spokesman Thierry Moungalla. In 
this correspondence, Moungalla was surprised not to have been informed of the proposed sale and 
explained that “with regard to the agreements that bind us [editor’s note: The Republic of Congo] and 
the company Euronews, the latter does not have the right to transfer the company Africanews without 
our prior consent, in the absence of which any transfer may be cancelled.” 

However, our sources tell us that the defence, represented by Dominique Bordes and Caroline 
Wassermann, will argue that the same minister then declared on at least two occasions on July 11 that 
the Congo “does not have, and still does not have, the means to prevent a possible sale. Congo cannot 
be blamed for the failure of this sale.” 

On 12 May, he told Jeune Afrique Business+: “given the operator Africanews’ difficulties, Congo has 
never opposed any sale whatsoever and remains available to study all potential options that might 
arise.” 

 


